||

Jak skutecznie działać w internecie – Facebook

Od kilku lat media społecznościowe są jednym z ważniejszych miejsc obecności zarówno prywatnej jak i biznesowej. Pomimo powstających nowych, Facebook ma się świetnie, nieustannie pracując nad rozwojem. Obecnie daje możliwość pokazania się także w postaci video co jest dobrze odbierane. Aby dać szansę nowopowstałym fanpage, co jakiś czas zmienia topowe algorytmy, dlatego trzeba się go ciągle uczyć. Jednak dla drobnych firm, pominięcie go pod kątem pozyskania klientów było by nierozsądne.

Fanpage

Tak jak ważne jest posiadanie strony www przez koncerny, tak samo drobni przedsiębiorcy, artyści i rękodzielnicy powinni mieć fanpage. Nie ma lepszego sposobu niż obecność i ciągła informacja między potencjalnymi klientami. Jak i na ile ogłaszać się w mediach to kwestia zależna od wielu rzeczy. Między innymi od branży, wielkości produkcji, oczekiwanego obrotu, popytu a nawet sezonu. Kwestię „czy warto mieć fanpage poruszaliśmy w tym artykule”. Teraz skupimy na samym prowadzeniu. Wbrew pozorom nie jest to aż takie proste. Szczególnie jeśli fanpage ma żyć, a tylko w ten sposób będzie miał szansę na obserwowanie i potęgowanie sprzedaży.

Wpisy – jak często i o czym?

Wielu osobom wydaje się że gdy mają na sprzedaż np. mydełko, to o nim trzeba pisać. Teoretycznie mają rację ale ile można zachwalać dany produkt, a co ważniejsze, ile można o nim czytać/słuchać/oglądać? Fanpage nie istnieje dla firmy ale dla fanów którzy obserwują stronę z wielu powodów, ale zdecydowanie nie dla ciągłej reklamy. Wbrew pozorom niemal w każdej branży jest wiele pokrewnych tematów które nie będą promować konkurencji ale mogą zaciekawić potencjalnych fanów.

Co więc publikować na fanpage?

Początkiem i bazą do tworzenia wpisów jest Wasz produkt lub usługa i wokół tego trzeba się poruszać. Zakres może być naprawdę duży a do tego powinien być wielozadaniowy, czyli ma informować, uczyć, zaciekawiać może i nawet bawić. Wszystko po to, aby ludzie chcieli tam zaglądać przynajmniej co 2-3 wpisy. Omówienie wszystkich branż jest niemożliwe, więc poniżej przedstawimy trzy odmienne działalności.

PRZYKŁAD 1. Producent mydełek
Tematy które obejmuje produkt to z pewnością higiena, zdrowie, kosmetyka, ale równie dobrze może to być ekologia, medycyna, sztuka, historia, biznes. W dzisiejszych czasach bez problemu znajdziesz wiele informacji dotyczących tego produktu o których prawdopodobnie nie masz pojęcia. Nawet jeśli wydadzą się mało interesujące to w szerokim świecie fanów prędzej czy później ktoś uzna to za ciekawe. Ciekawostki to jeden z lepszych i szybszych form komunikacji. Jeśli będą praktyczne (ewentualnie śmieszne), mają spore szanse na udostępnianie a to już spory sukces.
Zobacz jak można powiązać powyższe tematy:
– higiena, zdrowie, kosmetyka (rodzaje mydła ze względu na konsystencję, skład, przeznaczenie [na każdy rodzaj można poświęcić jeden wpis], działanie, kanały sprzedażowe)
– ekologia, medycyna (skład i składniki, mydła specjalistyczne, wpływ na środowisko, obecne techniki produkcji)
– sztuka (mydełka dekoracyjne, zapachowe, z owocami, kwiatami lub ziołami; być może są artyści pracujący w mydle)
– historia, biznes (powstanie mydła, powstawanie gatunków, o wielkich firmach ich majątkach wzlotach i upadkach)

PRZYKŁAD 2. Ubranka dla dzieci
Stosunkowo wąska dziedzina (mydło używa każdy, ale nie każdy ma dziecko 😉 ) a jednocześnie z ogromem możliwości. Skoro ubranka dla dzieci to i same dzieci, zabawy, zdrowie, tkaniny, wykroje (bez zdradzania krawieckich tajemnic), rodzaje ubrań, sezonowość. Właściwie lista jest nieograniczona bo można poruszyć te same tematy co i przy mydełkach jak chociażby ekologia, biznes, historia, sztuka.
Np. prezentujesz po raz kolejny ten sam wzór spodenek, z tkaniny którą fani dobrze znają. ie musisz pisać o realizacji ale o technice prania tej tkaniny, jej pochodzeniu, przeznaczeniu, trwałości. Możesz doradzić do czego jeszcze może sprawdź się ten materiał, może ubranka dla zwierząt, poduszki, kosmetyczki. Pamiętaj że na fanpage zaglądają nie tylko klienci ale również konkurencja. Wciel się w rolę eksperta, bo przecież skoro coś robisz to wiesz o tym więcej niż początkujący. Pozwól żeby wpis był ciekawy, a spodenki tylko dodatkiem.

PRZYKŁAD 3: Usługi spawalnicze (i inne mniej popularne dziedziny)
Zapewne teraz wiele osób pomyśl że to całkowity absurd zakładać fanpage z tak wąską tematyką. Być może mają rację, ale… weźmy na to producenta płotów. Ile takich płotów kupi ta sama osoba? Jeden, może dwa, do tego nie każdy ich potrzebuje co dodatkowo pomniejsza grono klientów. Z drugiej strony klientem może stać się każdy posiadacz kawałka własnej ziemi i równie dobrze może to być duży inwestor jak i senior któremu rozpadło się obecne ogrodzenie posesji.
Wpisy będą bardziej techniczne i „męskie” jednak jest kilka tematów o których można pisać pod każdą grupę odbiorców. Między innymi to 
– aranżacja terenów zielonych
– sztuka użytkowa (ogrodzenia dekoracyjne, podpory pod rośliny, balustrady)
– konserwacja stali (rodzaje farb, techniki nanoszenia, odpowiedni czas)
– montaż i podzespoły do bram elektrycznych
– narzędzia i sprzęt spawalniczy.

Co to jest ciekawy wpis?

Masz już fanpage i kilkudziesięciu czy kilkuset fanów. Publikujesz kilka razy w tygodniu a komentarzy brak lub pojawią się sporadycznie. Przekłada się to na małe zainteresowanie i coraz mniejsze zasięgi. Przyczyn może być kilka jednak bez względu jakie by nie były warto przeanalizować jakość wpisów. Zawsze ciekawy wpis zwiększy szansę na odzew. A jak one wyglądają? Mogą zachęcać do działania, pytać, prowokować, doradzać. Pamiętaj że sama informacja przy kolejnej publikacji odbiera fanom pomysł na komentarz. Tak samo działa pytanie „jak się podoba; czy się podoba; itp.” Nawet jeśli oczekujesz pochwały za swoją pracę, odnieś się do niej emocjonalnie. Daj fanom wybór (łapka w górę fani czerwonego, serduszko fani niebieskiego) Napisz co sprawiło Ci radość przy jej tworzeniu, co nastręczało trudności. Możesz opowiedzieć historię jej powstania, przecież wszystko co robimy, ma swój powód.

Jak często robić publikacje?

Tu nie ma żadnej konkretnej zasady poza jedną „nie zamęczyć ani nie dać na długo zapomnieć”. Co to oznacza w praktyce? Jeśli dużo tworzysz i chcesz się tym chwalić to wrzucaj kilka realizacji raz dziennie, najlepiej o tej samej porze. Dzięki temu osoby zainteresowane będą wiedziały że np. po 9 będą mogli zobaczyć Twój wpis, za to mniej zainteresowani spokojnie przeczekają ten czas. Ogólnie jako dobrą średnią przyjmuje się 2-3 wpisy tygodniowo. Jednak trzeba brać pod uwagę sezonowość. Np. producenci dekoracji świątecznych powinni wykazać się większą aktywnością w okresach gdy ich dekoracje są poszukiwane, szkółki ogrodnicze – wiosną i latem, itd. Dużo zależy także od aktywności branży. Np. gastronomia może codziennie rano publikować danie dnia. Dodatkowo co jakiś czas wrzucać podziękowania, nowe menu, informacje o godzinach, wynajmie, dostawach, i to będzie ok.

Odwiedzaj aby i Ciebie odwiedzali

Aktywność to jedna z głównych zasad pokazania się w mediach. Nowy fanpage można porównać do osiedlowego sklepiku z rowerami. Jest z boku, w cieniu i potrzebuje rozgłosu aby zostać zauważonym. Było by łatwiej gdyby miał baner głównej ulicy, to jednak miejsce dla fanpage z historią i cała sztuka polega na tym aby przy głównej ulicy ten baner postawić. Jednym ze sposobów jest reklama ADS jednak nie zawsze przynosi oczekiwane efekty. Do tego bywa kosztowna a potencjalni fani i tak mają przesyt płatnych informacji. Praktyczniejsze, chociaż bardziej czasochłonne jest samodzielne wyjście „do głównej ulicy”. Musisz pokazać że istniejesz! Jak? Odwiedzając innych. Możesz to robić komentując na profilach znajomych, innych fanpage oraz udzielając się w grupach.

Gdzie bywać?

Teoretycznie warto być wszędzie, jednak to dobre na początek aby pokazać się że jest. Dając ciekawe komentarze są spore szanse że uzyskamy na nie odpowiedź a nawet ktoś do nas zajrzy. Z czasem warto jednak skupić się na pozyskaniu fanów będących zainteresowanymi tym co oferujemy. Na pewno próżno szukać ich w danej branży. Konkurencja owszem będzie nas chętnie obserwować ale są nikłe szanse że zostanie naszym klientem. Tutaj dużo zależy od tego co mamy na sprzedaż. Niestety, uniwersalne grupy sprzedażowe to najsłabsze miejsce. Bardziej przypomina jarmark gdzie są sami sprzedawcy niż skupisko klientów. Wstępując do grup trzeba kierować się pytaniem „komu jest to potrzebne?”. Np. działając w branży:
– zabawkarskiej, odzieżowej, jedzenia dla dzieci itp. udzielaj się w grupach dla mam bez względu czego ściślej dotyczą,
– zdrowe jedzenie, uprawa warzyw i owoców, dietetyka, kulinaria itp. potencjalni klienci są w grupach dietetycznych, eko, wege (oczywiście na grupach dla wegetarian nie mają co szukać sprzedawcy mięs),
– ochrona roślin, szkółki drzew i krzewów, producenci dekoracji i narzędzi ogrodniczych itp. grupy ogrodnicze i eko.
Istnieją także grupy wiekowe, hobbystyczne, narodowościowe, a także wiele innych których liczba stale się zmienia.

Udzielanie się na innych fanpage warto dobrze przekalkulować. Niemal uniwersalne są strony celebrytów, znanych blogerów (vlogerów i im podobnych) lecz bardziej zawężone dziedziny rynku powinny skupić się na konkretnych fanpagach. Dobrym początkiem może być nawiązanie relacji z firmami, z którymi już prowadzimy współpracę.

Pamiętaj że masz prawo komentować, ale jeśli grupa na to nie pozwala to nie wolno się reklamować!

Jeden komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *