jak pisać komentarze
||

Tajemnice skutecznych komentarzy cz. 1

W świecie copywriterów, marketingu szeptanego i szeroko rozumianej reklamy podprogowej coraz częściej liczy się jakość a nie ilość. Wymusza to zarówno Google jak i sami użytkownicy. Nikt nie chce widzieć u siebie spamu w postaci linków i komentarzy nie mających związku z opisywanym tematem. Owszem miło jest przeczytać że coś się podoba, jest super, ciekawe, przydatne jednak nie oszukujmy się… jak mawia przysłowie „co za dużo to niezdrowo”. Dziś przyjmuje się że cały internet opiera się na dyskusji i na tej zasadzie istnieje multum blogów, grup, forum itp.

• Blog
• Fora
• Social media
• O czym pisać

Blog

Co prawda blogi jako takie wypierane są przez profile w mediach jednak wciąż są cennym źródłem informacji i linków. Blogerzy działają na wielu płaszczyznach, poruszają różnorodne tematy a pod wpisami dają możliwość wstawienia komentarza często z ukrytym pod nickiem adresem strony www. Z zamysłu miały być to odnośniki do blogów autorów wypowiedzi, w rzeczywistości może to być zarówno strona, portal, konto w mediach itd. Często komentarze publikowane są dopiero po akceptacji właściciela bloga i sztuka polega na tym aby tak się stało. Po upublicznieniu mogą stać się częścią pozycjonowania lub marketingu szeptanego. Oczywiście nie wszyscy blogerzy dają możliwość linkowania, tak samo jak nie wszyscy poddają je weryfikacji. Nawet można spotkać miejsca gdzie dopuszcza się wstawienie adresu www w tekście. Kolejna sprawa to zachęcenie czytelnika do odwiedzenia wskazanego linku. Jeśli komentarz będzie zdawkowy, szanse są marne.

Fora

Jeszcze piętnaście lat temu nikt by nie uwierzył że ta jedna z popularniejszych form komunikacji internetowej będzie świecić pustkami a nawet zacznie wymierać. Tworzone dla każdej tematyki, w pełni anonimowe miejsca na niezobowiązujące pogaduchy tętniły życiem 24 godziny na dobę. Tam można było znaleźć poradę, pochwalić się sukcesem, poznać nowych ludzi. Dziś praktycznie istnieje ich ułamek a jeszcze mniej jest aktywnych. Coraz częściej spełniają rolę reklamową, pozycjonującą, ewentualnie informująca społeczność skupioną wokół konkretnego tematu. Przeważnie dodanie komentarza wymaga nieskomplikowanej rejestracji. Niektóre fora są nadzorowane przez adminów jednak najczęściej trzymanie się tematyki danego działu wystarczy do publikacji także z możliwością dodania linku.

Social media

Obecnie najpopularniejsze miejsce udzielania się większości użytkowników internetu. Szacuje się że grupa wiekowa pomiędzy trzydziestym a czterdziestym piątym rokiem życia na portalach społecznościowych spędza średnio półtorej godziny dziennie. Przy czym, czas ten wydłuża się w dni wolne od pracy. Sama aktywność jest zróżnicowana. Część osób posiada konto aby tylko mieć wgląd do bliskich i znajomych, natomiast inni chętnie komentują i udzielają się w dyskusjach.

Co mam napisać?

To pytanie zadają sobie zarówno początkujący copywriterzy jak i osoby piszące dorywczo. Powód zawsze jest ten sam, często zamiast przeczytać wpis skupiamy się na tym co widzimy i na odpowiedzi. Problem polega w pisaniu, ponieważ gdybyśmy byli w trakcie rozmowy, działali byśmy intuicyjne. Bez zastanawiania jak to brzmi, jak się pisze i czy jest poprawne. Rozmawiamy codziennie i jako rozmowę należy traktować to co zamierzamy napisać. Kierujcie się emocjami a nie zadaniem do wykonania. Oczywiście są sytuacje kiedy nawet oglądając coś w sklepie na myśli przychodzą „och i ach” bez dalszego ciągu ale czy zawsze? Każdy przedmiot, sytuacja czy osoba jest z automatu poddawana naszej ocenie i rzadko kiedy ta ocena jest jednoznaczna „dobrze„, „ładnie„, „za długo„. Przeważnie poza tym jednym słowem wyrażamy dalszą część opinii „dobrze, o tym właśnie myślę„, „ładnie wyglądasz w tej bluzce„, „ten wykład trwał za długo„. Dlaczego więc nie wykorzystać zdania z dialogu jako komentarz. Jeśli będzie on kreatywny to nawet może ktoś wda się z nami w dyskusję a to zwiększa szanse na odwiedzenie wrzuconego przez nas linku.

Jeśli jeszcze macie dylemat z napisaniem komentarza, być może pomocny okaże się artykuł „Jak zacząć przygodę z copywritingiem„. Doradzamy w nim jak zacząć pisać w celach zarobkowych.

Serię artykułów o skutecznych komentarzach znajdziesz pod adresem https://graficzn a.com.pl/tag/tajemnica-skutecznych-komentarzy/