jak napisać komentarz
||

Tajemnice skutecznych komentarzy cz. 2

Przede wszystkim musimy zadać sobie pytanie, co to jest skuteczny komentarz? W świecie internautów takie pojęcie absolutnie nie istnieje. Oni po prostu komentują bez zwracania uwagi co się stanie z tym co napisali. Dla wielu osób jest formą wypowiedzi, ale nie dla copywritera czy pozycjonera.

Co to jest skuteczny komentarz?

Skuteczny komentarz to taki który spełni swoje zadanie. W zależności od miejsca w którym go damy oczekujemy że wywoła on konkretne działanie. Inne będzie do słów zostawionych na otwartych forach, blogach oraz pozostałych miejscach do których może zajrzeć każdy użytkownik Internetu bez konieczności logowania, i inne w zamkniętych społecznościach.

Zasadniczo komentarz może być czysto informacyjny, pozycjonerski (z linkiem) lub „zaczepką” do odwiedzenia profilu z którego komentujemy.

Pierwszy artykuł z serii „Tajemnica skutecznych komentarzy” https://graficzna.com.pl/tajemnice-skutecznych-komentarzy/

Rodzaje komentarzy

Dla kogoś, kto robi to spontanicznie zgłębianie rodzaju komentarzy wydaje się być czymś abstrakcyjnym. Wbrew pozorom, jeśli chcesz komentować ciekawie a tym samym zwiększyć szanse na skuteczność nie możesz się powtarzać. Nawet jeśli zobaczysz po raz setny szczeniaka który nie będzie się niczym wyróżniał, musisz uruchomić kreatywność. Napisanie że słodziak, śliczny itp. nie będzie oryginalne. W zasadzie, po którymś wpisie żadne odniesienie bezpośrednio do w/w szczeniaka będzie się powtarzać. Więc jak napisać komentarz żeby się wyróżniał?

Zadaj pytanie

Bez względu co widzisz i co wiesz w danym temacie, możesz zadać wiążące pytanie. Chociażby w odniesieniu do naszego przykładowego szczeniaka. Jak się wabi, czy to zdjęcie autora, w jakim jest wieku (szczeniak :D), od jak dawna jest u obecnych właścicieli, jak się opiekować takim szczeniakiem, ile kosztował, jak ze zdrowiem itp.

Pytanie ma to do siebie że nie musi być długie aby był na nie odzew. Co więcej, po odpowiedzi możesz kontynuować dialog. Np. uzasadnić dlaczego pytasz, napisać coś o swoim psiaku itp, lub chociażby podziękować za odpowiedź. Pamiętaj że Twoja reakcja na odpowiedź również jest ważna.

Napisz coś osobistego

Też masz psiaka, a może ktoś ze znajomych ma? Planujesz adopcję szczeniaka, ciekawi Cię rasa przedstawiona na zdjęciu albo rozpieszczasz psa bliskich? Podziel się tym. Najprostszą formą jest wyrażenie tego co się wie. Nie musisz być zbyt wylewny ani podawać szczegółów. Napisanie ogólnikowo np. „Zastanawiam się nad nowym domownikiem. Znajomi doradzają adopcję ale marzy mi się pudelek z hodowli.” Taka informacja może nie wywoła wielkiej reakcji (może nie wywołać żadnej) ale z pewnością będzie oryginalna i ma większe szanse że ktoś ją i komentującego zobaczy.

Wykaż się wiedzą

Jeśli wiesz co to za rasa, znasz się na jej hodowli lub masz doświadczenie z tymi psami pochwal się tym. Mała porada, nawet najprostsza i nieproszona może komuś pomóc. Co więcej, pisząc okiem znawcy, masz okazję na dłuższy wpis, a może na wywołanie dyskusji. Gdy uda się zaangażować 3-4 osoby to już można mówić o sukcesie. W tym momencie jest 99% szans że któraś z tych osób odwiedzi Twój profil lub stronę którą linkujesz. Pamiętaj tylko żeby umieszczając adres www w treści zrobić to w nawiązaniu do tematu. Masz wrażenie że psiaka można połączyć tylko z kynologią? To spójrz na przykłady:

MEBLE – Rasa XXX ma skłonności do obgryzania i niszczenia „mebli tapicerowanych (link)”, szczególnie gdy zostają same przez dłuższy czas.
SAMOCHODY – XXX nie znoszą jazdy „samochodem (link)” dlatego lepiej przewozić je w specjalnych transporterach.
ROŚLINY – Psiaki XXX są urocze i niezwykle grzeczne. To pierwszy pies który zostawił w spokoju „rośliny doniczkowe (link)”.

Kłam

Zapewne teraz myślisz że to jedna z najgłupszych porad, ale dlaczego tak myślisz? Kłamstwo jest niezgodne z Twoim sumieniem, boisz się że ktoś odkryje prawdę, a może nie kłamiesz i uważasz że praca copywritera polega na samej szczerości? No cóż, prawda taka że pisanie dla pieniędzy to jedno wielkie kłamstwo, także pisanie komentarzy pozycjonujących. Przede wszystkim dlatego że redaktor tworzy treści do tematów o których często nie ma pojęcia. Jego baza informacji to powszechne źródła lub ewentualnie udostępnione przez zleceniodawcę. Często osoba pisząca musi wcielić się w specjalistę którym nie jest, ale przecież czytelnik i tak o tym się nie dowie.

Owszem, w komentarzach trzeba być ostrożniejszym. Szczególnie jeśli robi się to w mediach społecznościowych lub innych miejscach gdzie każdy może zobaczyć profil drugiej osoby. Kłamstwo które jest bezpieczne, dotyczyć będzie ogółu, znajomych, historii sprzed lat czyli ogólnie mówiąc rzeczy które trudno zweryfikować. Np. nawet jeśli nie masz psa to z pewnością ktoś ze znajomych ma, a to czy pies był grzeczny lub czy zjadał meble jest nieistotne. Ważne aby odpowiedzią wpasować się w tematykę.

Serię artykułów o skutecznych komentarzach znajdziesz pod adresem https://graficzn a.com.pl/tag/tajemnica-skutecznych-komentarzy/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *