Logo ideas. Czym jest dobre logo?
Masz pomysł na biznes, jego nazwę a nawet na początkową formę promocji, do szczęścia brakuje Ci tylko i aż, znaku z którym w przyszłości będzie kojarzona firma. Potrzebujesz logo idealnego, ale gdzie go szukać? Graficy prześcigają się w pomysłach a i tak wciąż nie mogą trafić w Twoje upodobania i już zastanawiasz się nad stworzeniem samemu bo przecież są edytory online, jednak czy na pewno wiesz co chcesz i co potrzebujesz?
• Co to jest logo
• Poszukiwanie inspiracji
• Kolor w logo
• Czcionka
• Ozdobniki w logo
Co to jest logo i z czego się składa
Właściwie co to jest logo wie każdy, to znak (symbol) graficzny wraz z nazwą charakterystyczny dla danej firmy, osoby czy organizacji. Minimalna jego wersja to sama nazwa firmy, lub inicjały zaprojektowane konkretną czcionką. Często tego typu logo posiadają osoby publiczne jak na przykład rękodzielnicy, adwokaci, projektanci, gwiazdy show-biznesu.
Najpopularniejszą jednak formą jest znak graficzny (sygnet) i nazwa. Projektując takie logo trzeba pamiętać o spójności pomiędzy sygnetem a nazwą, można to zrobić poprzez kolor, grubość, styl (np. zastosowanie pochylenia).
Tagline nie jest obowiązkowy, ale może okazać się bardzo praktyczny, zwłaszcza w obecnych czasach. Na lokalnych rynkach jest bez liku firm o takiej samej nazwie, szczególnie połączenia nazwisk lub imion z rodzajem branży. Aby przyszłym klientom łatwiej było odnaleźć tą konkretną firmę warto dodać hasło lub zwyczajnie wpisać branżę np. „hydraulika sanitarna”, „usługi krawieckie”, „zdrowa żywność”.
Poszukiwanie odpowiedniej drogi
Wydaje się banalne, co? Przecież Ty już wiesz, a teraz niech myślą nad tym odpowiedni ludzie, płacisz im za to. Nic bardziej mylnego. Obecnie na rynku jest tak szeroki wybór zarówno w Twojej branży jak i reklamowej że połączenie tych dwóch światów może być niezwykle trudne. Jeśli po kolejnym projekcie załamujesz ręce to być może są różnice w znajomości rynku. Musisz zdawać sobie sprawę że nawet ta sama branża ale w innej miejscowości może prezentować się inaczej. Styl zależy od gustu ale również od podpatrywania konkurencji. To co modne i powszechnie spotykanie np. w Szczecinie, wcale nie musi prezentować się tak samo we Wrocławiu, dlatego na początek pokaż grafikowi co Tobie się podoba. Nie musisz wiedzieć jak to zostało stworzone, jak nazywa się technika w jakiej wykonano ani nawet nie musi to być z branży w której działasz. TO przede wszystkim ma się Tobie podobać i jeśli wiesz że chciałbyś aby reprezentowało firmę lub usługę to podsuń jako inspirację.
Czy kolor ma znaczenie?
Już nie. Celowo piszemy „już” bo niegdyś miał, np. branże kosmetyczne utrzymywały się w odcieniach różu i czerwieni, mechanika kojarzona była z niebieskim a ogrodnictwo i eko z zielonym. Nadmiar firm, upodobań i chęć unikatowości sprawił że przełamywano zasady kolorystyczne jako jedną z prób wyłamywania się z natłoku konkurencji. Dlatego np. jeśli zajmujesz się uprawą roślin ozdobnych a lubisz nieoczywiste kolory, przedstaw je projektantowi.
Stosowanie kolorów w logach ma kilka zasad których przestrzeganie pozwoli w przyszłości wykorzystać je na każdym materiale w tym także jako grawer czy jednokolorowy wydruk. Jedna z ważniejszych to ograniczona ilość kolorów. O ile nie ma to być multikolor, najlepiej zatrzymać się na 2-3 kolorach w jednej tonacji (jasne lub ciemne). Natomiast jeśli musi być multikolor to na charakterystycznym kształcie. Równie ważne jest aby sam sygnet nie był zbyt skomplikowany i pozbawiony drobnych elementów.
Jaka czcionka do logo
Czcionka a konkretniej font nadaje stylu a nawet może samo w sobie stanowić kompletne logo. Należy pamiętać aby nie dopuścić do przerostu formy nad treścią. Użycie dwóch rodzajów czcionek jest dopuszczalne pod warunkiem spójności kolorystycznej, wspólnej formie (np. umieszczone w prostokącie) lub jedna z nich to logotyp (nazwa firmy) a druga to tagline (mini informacja o firmie lub jej hasło przewodnie). Poniżej znajdziecie po krótce opisane powszechniejsze rodzaje czcionek.
Fonty szeryfowe (czyli litery posiadające na końcach przedłużenia w formie ukośnych i poprzecznych lini) uznaje się za bardziej eleganckie. Doskonale prezentują się z bezszeryfowym tagline, ornamentem, prostym znakiem lub same, szczególnie jeśli są to inicjały. Słabo wypadną w połączeniach z wielokolorowym rysunkiem, gdyż odwróci to uwagę od szeryfów.
Fonty bezszeryfowe to litery proste, drukowane, powszechnie uznawane jako minimalistyczne i skromne. Chętnie wykorzystywane w każdej z branż i w nieskończonej gamie kolorystycznej. W tej rodzinie można znaleźć zarówno litery pisane odręcznie jak i maszynowe.
Czcionka komiksowa (comic font) charakteryzuje się grubością i wszystkimi cechami znanymi z komiksów; pogrubienia, cienie, przekrzywienie, zaokrąglenia i zaostrzenia. Jest krzykliwa i z pewnością nie sposób od jej nie dostrzec. Doskonale wygląda w wielu kolorach i połączeniach z sygnetem rysunkowym.
Pismo odręczne (kaligraf font) jak sama nazwa wskazuje imituje pismo odręczne. Szczególnie uwielbiany przez panie i spotykany w branżach rękodzielniczych. Jego wykorzystanie dodaje lekkości i zwiewności dlatego często łączony z drobnymi elementami graficznymi jak np. motylki, gwiazdki, serduszka, zarys twarzy czy sylwetki.
Gothic font bardzo charakterystyczna i łatwo rozpoznawalna. Jej historia sięga epoki w której powstała – gotyku. Kojarzona ze studiami tatuażu a także miejscami w stylu vintage. Nadużywanie jej nadaje chaosu ale z umiarem ładnie komponuje się z czcionkami prostymi, np. poppins.
Kursywa (inaczej pochylenie czcionki) dostępne (możliwe do wykonania) w każdym foncie, dodaje dynamiki i wrażenia ruchu. W piśmie odręcznym podkreśla jego wiarygodność.
Oczywiście powyższe przykłady to tylko kilka z kilku tysięcy kształtów i charakterystyk liter. Niektóre różnią się od siebie tylko poszczególnymi literami które posiadają kilka form np. „a”, „q”, „y”.
Rozbłyski, cienie, obrysy itp. ozdobniki w logo
Wielbiciele dodatków bardzo często oczekują że ich logo będzie „świecić”, „krzyczeć” i oczekują tego na etapie głównego projektu. Nie jest to błąd ale loga z większą ilością elementów, gradientami, rozbłyskami itp. mogą sprawiać trudności np. jako nadruk na długopisach. Bardzo często wówczas zaczyna się przerabianie sygnetu który w efekcie końcowym może bardzo odbiegać od pierwowzoru. Dobrym rozwiązaniem na to jest wykonanie prostego projektu a dopiero następnie wzbogacenie go dodatkami.