Networking w Internecie, co to jest i na czym polega

Z założenia jest to nawiązywanie i podtrzymywanie stosunków biznesowych polegających na współpracy, pomocy i wymianie wiedzy dla obopólnego rozwoju. Jednakże w dobie rozwoju cyfryzacji networking nabrał nowego znaczenia.

• Co to jest networking
• Gdzie szukać wsparcia
• Zasady networkingu
• Przewaga networkingu nad agencjami

Co to jest networking

Obecnie to wzajemne wsparcie polegające na wymianie informacji i opinii. Główną ideą networkingu internetowego jest promocja oraz rozpowszechnianie pozytywnych wiadomości o partnerach „biznesowych”. Przeciwnie do barteru, tutaj jedynym towarem jest słowo, przeważnie pisane. Spektrum działań jest szerokie i indywidualnie ustalane. Może ono obejmować zarówno opinie np. w katalogach, na portalach społecznościowych, blogach jak również w usługach Google. Ogromna ilość blogów i portali sprawia że coraz częściej w ramach wsparcia publikuje się artykuły partnerskie. Budowana w ten sposób relacja ma nie tylko uwiarygodnić drugą stronę w oczach czytelników ale również sprowokować do odwiedzin. Wielkim plusem networkingu jest brak kosztów.

Gdzie szukać wsparcia?

Obecnie najprościej i najszybciej uzyskać kontakty poprzez popularne portale społecznościowe. Powstaje coraz więcej grup wsparcia w których zasady są jasno opisane. Nie potrzeba żadnej fachowej wiedzy. Wystarczą umiejętności poruszania po portalu i spełnianie warunków. Niewątpliwą zaletą tej formy pomocy jest szybkość i lojalność.
Obecnie Facebook plasuje się w czołówce budowania sieci kontaktów które swoim zasięgiem obejmują InstagramYouTubeGoogle Maps a nawet LinkedIn. Wiele społeczności organizuje realne spotkania online a nawet osobiste. Dzięki temu są duże szasnę na dłuższą współpracę, a może i nawet wsparcie biznesowe. Jak wiadomo wiele dziedzin gospodarki jest od siebie zależnych.

Żelazne zasady networkingu

Aktywność. Coraz szybsze tempo życia zmusza nas do często niełatwych wyborów. Przeważnie cierpią na tym nasi najbliżsi, jesteśmy zmęczeni, sfrustrowani i wciąż pracujemy nad sobą i własnym biznesem. Wydaje się to nieuniknione, a jednak to najgorsza z dróg jeśli nie uwzględnimy w niej relacji z drugim człowiekiem. Dlaczego nie mielibyśmy połączyć relacji biznesowych z bardziej prywatnym życiem. Oczywiście nikt nie każe nam spędzać każdą wolną chwilę z współpracownikami, ale chęć nawiązania relacji może okazać się bardzo owocna dla wszystkich. Dziś nie możemy pozwolić sobie na czekanie aby druga strona podjęła inicjatywę. Chcesz rozwijać się zawodowo, bądź aktywny prywatnie.

Lojalność. Nawiązanie relacji jednym przychodzi łatwiej, innym wprost przeciwnie, ale to tylko początek długiej ścieżki. Pamiętaj na co się umawiasz, co oczekujesz i co sam możesz dać. Obiecywanie niestworzonych rzeczy w zamian za jednostronne korzyści doprowadzą do utraty zaufania, a to w networkingu jest najważniejsze. Pamiętaj że wszystko ma swoje granice. Jeśli jakiekolwiek plany ulegną zmianom, wydarzy się coś co może popsuć relacje, powiedź o tym. Na pewno nie wolno celowo wprowadzać w błąd, bo prędzej czy później to się zemści, a złą opinię niezwykle ciężko naprawić.

Praca zgodnie z własnymi przekonaniami. Spece od reklamy posiadają naturalną (lub przyswojoną) umiejętność wczuwania się w klienta i ogromnej wiary w to co robią. Niestety, przeciętny człowiek nie zawsze jest w stanie być wiarygodnym „ot, tak”. Czasami nie da się wmówić komuś że coś jest super jeśli samemu się w to nie wierzy. Zanim nawiążesz networking upewnij się że to Ci odpowiada. Dowiedz się wszystkiego o partnerze „biznesowym”, jego towarach i usługach, bowiem nigdy nie wiesz co może się przydać.

Dlaczego lepiej wybrać grupy networkingowe a nie agencje reklamowe?

Oczywiście zamiast samemu wdawać się w networking, można zlecić marketing szeptany i tym podobne działania agencji reklamowej lub osobom zajmującym się marketingiem w Internecie. Oni w przeciwieństwie do większości użytkowników w Internecie posiadają narzędzia i doświadczenie dzięki któremu zrobią to szybciej a nawet z pozoru lepiej. Dlaczego z pozoru? Zasadniczą różnicą jest szersze dotarcie do faktycznie potencjalnych klientów. Jeśli np. Ty produkujesz dekoracyjne guziki i nawiążesz współpracę z krawcową to oboje poruszacie się wśród osób zainteresowanych Waszymi ofertami ale jednak nie konkurującymi ze sobą. Nie zawsze tak dzieje się jeśli zatrudnisz agencję, gdyż dla nich przeważnie (co nie znaczy że zawsze) liczy się ilość a nie jakość co dla Ciebie jako ich klienta w przyszłości nie przełoży się na zysk. Takie prace można także powierzyć wirtualnej asystentce, nowej formie zawodu która powstała na potrzeby pomocy drobnym przedsiębiorcom.