profilowanie reklam
|

Personalizacja reklam w pigułce

Personalizacja reklam polega na dostosowywaniu ich do indywidualnych preferencji, zainteresowań i zachowań konkretnego użytkownika. Te dane, kiedy są analizowane i interpretowane, mogą dostarczyć wiele informacji na temat użytkowników, nie tylko pod kątem handlowym. Powszechnie panuje opinia że media nas śledzą i jest to poniekąd prawdą, ale robią to za naszym przyzwoleniem. Co to oznacza dla nas, zwykłych użytkowników Internetu? Czy jest to dobrodziejstwo czy przekleństwo i jak działa? Między innymi o tym dowiecie się poniżej.

Obecnie wiadomo że skuteczna reklama to taka, która przy jak najmniejszych wydatkach, przynosi jak największe zyski. Aby tak się stało trzeba kierować reklamę do ludzi powszechnie zainteresowanych danym towarem, usługą lub informacją. Do tego właśnie zbiera się wszelakie informacje o nas, przeciętnych użytkownikach Internetu, a zabieg ten nazywa się Profilowaniem użytkowników. W procesie tym uczestniczą analitycy i zaawansowane technologie. Sztuczna inteligencja jest już powszechnie wykorzystywana do analizy dużych zbiorów danych i do nauki na temat preferencji i zachowań użytkowników. Między innymi serwisy takie jak YouTube wykorzystują AI, aby analizować, jakie filmy użytkownik ogląda, jak długo je ogląda. Na podstawie tych informacji YouTube może personalizować reklamy, które są wyświetlane użytkownikowi, a także rekomendować filmy, które mogą mu się spodobać.

Co wykorzystuje się do personalizacji?

Zapewne każdy już zna schemat wejścia na jakąś stronę, portal itp. po raz pierwszy. Jedną, niezbędną rzecz którą musi zatwierdzić aby z niego korzystać jest wyrażenie zgody na wykorzystanie ciasteczek zwanych jako Tracking Cookies. Ciasteczka to małe pliki, które są zapisywane na urządzeniu użytkownika. Pliki mogą śledzić, które strony użytkownik odwiedzał, jak długo na nich przebywał, a nawet, co kliknął. Np. jeśli użytkownik ogląda buty w sklepie internetowym, ale nie kupuje, później może zobaczyć reklamy tych butów na innych stronach.

Drugim często wykorzystywanym sposobem jest retargeting. Ta technika polega na kierowaniu reklam do użytkowników, którzy wcześniej odwiedzili stronę internetową reklamodawcy lub interakcji z poprzednią reklamą. Przykładowo, jeżeli użytkownik przeglądał telewizory na stronie sklepu, ale nie dokonał zakupu, może później zobaczyć reklamy tego samego sklepu promujące telewizory, gdy przegląda inne strony internetowe. Dzięki temu odwiedzony sklep ma większe szanse na ponowne wejście i po części eliminuje konkurencję.

Jakie informacje zbiera profilowanie reklam?

Analitycy potrafią zbierać o nas niemal wszystkie dane, począwszy od wieku poprzez miejsce zamieszkania a kończąc na poglądach politycznych. Do celów sprzedażowych wykorzystuje się dane demograficzne, preferencje, historię zakupów i interakcje z innymi reklamami. Coraz mniej wykorzystuje się geolokalizację która przy coraz większym rozkwicie handlu online schodzi na dalszy plan. Owszem, ta wiedza jest jeszcze wykorzystywana pod kątem regionalnym, np. pod kątem restauracji lub turystyki. Co i dlaczego szczególnie interesuje specjalistów od reklamy:

  • Dane demograficzne – podstawowe informacje, takie jak wiek, płeć, wykształcenie, zawód i stan cywilny użytkownika. Na tej podstawie można wydedukować potrzeby a nawet możliwości finansowe.
  • Zachowania i preferencje. Na podstawie stron internetowych które odwiedzamy, a także treści, które przeglądamy lub z jakimi się angażujemy, reklamodawcy mogą nauczyć się wiele na temat jego zainteresowań. Nawet jeśli wstępnie nie jesteśmy zainteresowany zakupami, z pewnością zaciekawią nas nowinki z ulubionych tematów, a to z czasem może zaowocować nowymi potrzebami.
  • Historia zakupów. Wielu reklamodawców śledzi historię zakupów użytkowników na ich stronach internetowych. Jeśli użytkownik często kupuje określone produkty lub marki, można przypuszczać, że będą go interesować podobne produkty lub oferty w przyszłości. Częstotliwość również ma znaczenie w celu trafniejszego dedykowania reklam.
  • Interakcje z innymi reklamami – na ich podstawie można zrozumieć, jakie typy są dla niego najbardziej skuteczne. Na przykład, jeśli użytkownik często klika na reklamy wideo, można założyć, że właśnie wideo jest skutecznym formatem reklamy dla tego użytkownika.

Podsumowanie

Jest jednak ważne, aby zauważyć, że wszystkie te informacje są często anonimowe i nie są zazwyczaj powiązane z konkretną tożsamością użytkownika. Firmy muszą również przestrzegać przepisów dotyczących prywatności. Między innymi RODO, które reguluje, jakie dane mogą zbierać i jak je mogą wykorzystywać. To od nas zależy na ile chcemy się ujawniać. Czyszczenie lub blokowanie ciasteczek, rozważne zatwierdzanie zgód oraz przemyślane zapisywanie się do newsletterów to podstawy poruszania po Internecie. Zanim cokolwiek klikniemy warto zastanowić się. Z jednej strony personalizacja podaje nam gotowe rozwiązania i odpowiedź na potrzeby, z drugiej strony może zamknąć w bańce informatycznej, jednocześnie odcinając od nowych doświadczeń które mogą nas zainteresować.