Pozycjonowanie co to jest
Według Wikipedii pozycjonowanie to:
…działanie w marketingu związane z kształtowaniem oferty i wizerunku produktu, marki lub firmy, kreujące taki ich obraz wśród nabywców, który będzie się wyróżniał na tle produktów, marek czy firm konkurencyjnych.
Pisząc prościej i konkretniej to takie działania dzięki którym strona lub sklep (w odpowiedzi na konkretne słowa/pytania/hasła) będzie wyświetlać się na jak najwyższej pozycji w Google. Wspomniane słowa(…), zwane fachowo słowami kluczowymi oraz frazami kluczowymi wpisują w przeglądarkę lub wyszukiwarkę osoby zainteresowane danym produktem, usługą lub informacją. Np. firma budowlana będzie poszukiwana przez klientów za pomocą fraz „firma budowlana”, usługi budowane”. Ponieważ takich firm jest multum najlepiej sprawić aby wyświetlać się na pierwszej stronie Google czyli na jak najwyższej pozycji.
Działania jakie składają się na pozycjonowanie
Czynników które sprawią że wyszukiwarka polubi daną stronę/sklep jest wiele. Zaczynając od odpowiednio przygotowanego zaplecza strony (i oczywiście sklepu), wyglądu zewnętrznego a kończąc na ilości i jakości linków do niej prowadzących.
Odpowiednie przygotowanie strony. Prawda taka że jeśli strona jest źle przygotowana to dalsze działania będą miały słaby efekt. Dlatego bardzo ważne jest odpowiednie przygotowanie grafik, ich opisanie, kontent (czyli treść na stronie), jasno zbudowana nawigacja, intuicyjność i prostota użytkowania oraz dostosowanie do urządzeń mobilnych (telefonów, tabletów itp.). Dobry kontent to odpowiednie teksty i informacje. Przy ich pisaniu ważne jest żeby precyzyjnie oddawały to co mają przedstawić, nie powielały się z innymi tekstami zarówno na tej samej domenie jak i na innych. Nie ma nic gorszego niż powielanie konkurencji. To zniechęca użytkowników a tym samym wyszukiwarki. Dziś to jak ogromnym powodzeniem cieszy się strona jest jednym z kluczowych elementów wysokiej pozycji.
Pozostałe działania praktycznie mają za zadanie zdobycie wielu wartościowych linków prowadzących na naszą stronę. Nie ważne czy to będą wpisy katalogowe, marketing szeptany lub artykuły sponsorowane. Wszystko to jest pisane po to żeby umieścić link.
• Wpisy katalogowe
• Marketing szeptany
• Artykuły (teksty) reklamowe
• Obecność w social media
Wpisy katalogowe
Co do ich skuteczności i potrzeby stosowania zdania są podzielone. Przeważnie katalogi są multi tematyczne co teoretycznie nie jest dobre. Z drugiej strony, wiele z nich istnieje bardzo długo, mają solidną pozycję i pozwalają na umieszczenie linku w stosunkowo niskiej cenie. Przy tym dają możliwość dopisania kilku zdań oraz zdobywanie opinii. Jeśli nie mamy jeszcze wizytówki Google to świetna alternatywa, której jednak warto pomóc, np. prosząc zadowolonych klientów o wpisy. Niegdyś najpopularniejszym katalogiem były pkt, dziś straciły na popularności że względu na słabą ofertę darmową. Natomiast propozycja płatna jest nieadekwatna do popularności. Znacznie lepiej ulokować się w miejscach widocznych w Google które niosą korzyści przy jednorazowej opłacie.
Marketing szeptany
Mało kto zdaje sobie z tego sprawę ale marketingiem szeptanym zajmuje się niemal każdy z nas codziennie. Jak? Choćby w czasie zwyczajnej rozmowy gdy mówimy o jakimś produkcie, sklepie, marce itp. Np zachwalanie bluzki firmy „X” z sieci sklepów”Y” to szeptania na korzyść zarówno firmy jak i sklepu. Sami zresztą często korzystamy z porad więc posłuchaliśmy kto dołożył cegiełkę do marketingu szeptanego. Tak samo działa on w internecie tylko w formie pisanej. Sztuka polega na odnalezieniu miejsc gdzie mogą być osoby potencjalnie zainteresowane chwalonym przez nas produktem, usługą itp. Cały proces odbywa się na forach i wszędzie gdzie jest możliwość komentarzy.
Skomplikowana jest umiejętność napisania komentarza w ten sposób aby umieścić w nim link oraz wpisać słowa kluczowe. Dodatkowo najlepiej jest zachęcić czytelnika do przeczytana naszego komentarza i odwiedzenia reklamowanej strony. Owszem napisanie „Ja kupuję buty w sklepie „X”, gdzie pod „X” jest ukryty link to też marketing szeptany, ale nie oszukujmy się – słaby. Dobry tekst powinien brzmieć ciekawe, intrygująco, zachęcająco lub prowokująco, wówczas wywoła reakcję. O sieci sklepów oferujących buty można napisać np. tak: „Długo szukałam odpowiednich kozaczków bo potrzebuje naprawdę wygodne buty. Bogata oferta sklepu „X” przekonała mnie zwłaszcza że oferowali darmową wymianę i konsultacje on-line. Zaryzykowałam ale było warto, teraz to mój ulubiony sklep”. Niestety fora powoli przechodzą do lamusa a natłok sieci społecznościowych i portali ogłoszeniowych sprawia że nawet blogów jest coraz mniej.
Marketingowcy muszą udzielać się w grupach i innych zamkniętych kręgach co nie zawsze jest odnajdywane przez potencjalnych zainteresowanych a tym bardziej przez Google. Coraz częściej marketing szeptany ma sens głównie pod kątem wyszukiwarek. Ponieważ nawet jeśli na nasz komentarz nie znajdzie się ktoś chętny zajrzeć to i tak (otoczony ciekawym teksem) będzie dobrym kąskiem dla wyszukiwarek zbierających linki.
Artykuły (teksty) reklamowe
Jak sama nazwa wskazuje, w tej części wyjaśnimy co to są artykuły reklamowe. W zasadzie nie muszą to być artykuły ponieważ może być to każdy sensowny odrobinę dłuższy od notatki tekst. Oczywiście czym jest artykuł, chyba każdy wie, jednak nie wszystkie są reklamowe. Aby dany tekst coś reklamował musi zawierać konkretne informacje, dajmy na to o sklepie „Y”. Zapewne wielu osobom nasunie się myśl o zachwalaniu „Y” asortymentu, miłej obsługi, parking itp. ale czy kogoś to naprawdę interesuje? Wątpliwe, no chyba że planuje tam się udać. Wówczas faktycznie zebranie takich informacji jest ważne lecz bardziej porządne będą opinie niż czyjeś wypociny.
Więc jak napisać dobry artykuł reklamowy? Zastanówcie się co robicie gdy macie problem. Najczęściej szukacie porady w Internecie. Tak, badania i analizy potwierdzają że głównym źródłem pomocy jest Internet. Wygrywa on z rodzicami, partnerami a nawet przyjaciółmi. W zasadzie nic dziwnego. Dostęp do Internetu jest na tyle powszechny że łatwiej zadać pytanie przeglądarce niż z kimś się skontaktować. I właśnie to poszukiwanie informacji warto wykorzystać przy pisaniu. Ma on większe szanse przebicia przez tłum konkurencji ale i czytelnik na dłużej się w nim zagłębi szukając rozwiązania. Wbrew pozorom wstawienie jednego (lub kilku, zależnie od długości tekstu) zdania typu „Wygodne i ciepłe kozaczki można kupić w sieci sklepów Y”, po czym powrócić do np. porady jak przechowywać ów kozaczki da lepsze wyniki niż opisanie modeli butów z wspomnianego sklepu.
Teksty reklamowe mogą być płatne umieszczane w magazynach, portalach, blogach itd. oraz darmowe które publikują zadowoleni klienci, przeważnie blogerzy. Ważne aby były sensowne i zawierały odnośnik do reklamowanej strony.
Obecność w social mediach
Gdzie jest największa szansa na zdobycie zainteresowanego czytelnika albo klienta? Tam gdzie jest dużo ludzi czyli w popularnych serwisach społecznościowych. Zapewne osoby nie posiadające jakiegokolwiek profilu zaczną się martwić że konieczne będzie założenie a tego nie chcą. Nic bardziej błędnego. Wstawianie linków w mediach nie wymaga istnienia tam. Podobnie jak inne działy reklamy, tak i to można zlecić. Ważne aby osoba pisząca posiadała umiejętności takie same jak przy marketingu szeptanym. W zasadzie to to samo tylko w innym, ograniczonym środowisku. Inna sprawą jest posiadanie fanpage, który dobrze jest mieć, ale kiedy i po co zakładać stronę firmy przeczytacie w innym artykule.
Skuteczne pozycjonowanie stron internetowych
Wspomniane wyżej zabiegi to główne aczkolwiek nie jedyne. Do tego dochodzi znajomość siły (przekierowań) linków zamieszczanych w sieci, pozycji miejsc w których się umieszcza itd. Równie ważne są aktualizacje zarówno na stronie jak i w innych nośnikach informacji w tym wizytówki Google, podążanie za wymaganiami sprzętu oraz użytkowników. Część z nich są konieczne, inne mniej, jeszcze inne można wykonywać po wielkich zmianach w internecie. Jednym ze spektakularnych wydarzeń które wymagało przerobienia stron było wprowadzenie urządzeń mobilnych. Praktycznie od tamtego czasu dobrze zaprojektowane i wykonane strony z powodzeniem mogą działać po dziś dzień.