|

Na co Ci strona internetowa?

Dla wielu osób to pytanie wydaje się być idiotyczne, zwłaszcza gdy pada ust osoby do której zgłosiły się po stronę www. I najczęściej pada odpowiedź „żeby mieć”. Ale mieć co? Darmową reklamę, źródło informacji czy po prostu istnieć w Internecie? Zależnie od odpowiedzi, przygotowuje się informacje tekstowe i zdjęcia (czyli kontent) oraz układ (czyli layout) który ma konkretne zadanie.

• Przeznaczenie strony
• Rodzaje stron
– klasyczna strona
– onepage
– sklep online
– landing page
– blog

Czy przeznaczenie jest ważne?

Do niedawna zdania były podzielone, teraz sprawa jest jasna. Tak, cel strony ma znaczenie. Inaczej będzie się budować dla informacji np. jako poradnik, inaczej dla reklamy a jeszcze inaczej sprzedażowo. Typowo do handlu są sklepy online (e-komerce), które w ogólnym rozumieniu również są stronami . Przeważnie różnice zauważamy dopiero jak sami poszukujemy konkretnego produktu czy wiadomości. Np. chcąc kupić wiertarkę jesteśmy bardziej zainteresowani samym sprzętem niż informacjami o dostępnych modelach i ich możliwościach. Produkt musi być na pierwszym miejscu, a porady ogólne dopiero jako uzupełnienie. Oczywiście część poszukiwaczy będzie zachwycona jeśli przed złożeniem zamówienia poczyta specyfikacje, jednak może to doprowadzić że zamiast wybrać urządzenie spędzą czas na doinformowaniu się i zaczną poszukiwać innych modeli, być może już u konkurencji. Zapewne teraz większość osób zada pytanie „więc po co tworzy się blogi przy sklepach i stronach”. Otóż blog ma zadanie pozycjonerskie a więcej informacji o pozycjonowaniu dowiecie się z działu POZYCJONOWANIE

Jakie są rodzaje stron www

Teoretycznie jest tego już bardzo dużo. Dzielą się na możliwości i przeznaczenie. Przede wszystkim trzeba pamiętać że wszystko co znajduje się w Internecie jest stroną. Portale sprzedażowe, społeczne, kanały filmowe, fora, sklepy, strony firmowe, organizacji i urzędów, banki zdjęć, wizytówki, portfolia, blogi etc. Specyfikacje i szczegółowe opisy znajdziecie w następnych artykułach. Tutaj zawęzimy główny podział do najbardziej popularnych i najczęściej potrzebnych firmom i osobom. Wbrew pozorom są one szalenie podobne np. wizytówka, strona lądowania i one page mogą być wykonane na tym samym schemacie.

Każdy, kto posiada odpowiednie zaplecze finansowe może zamówić nawet kanał filmowy chociaż znacznie łatwiej i ekonomiczniej jest korzystać z któregoś popularnego np. YouTube czy Vimeo. Także portale sprzedażowe nie są potrzebne aby handlować danym towarem czy usługą. Więc co potrzebujesz?

Jeśli masz firmę produkcyjną lub organizację, jesteś usługodawcą, osobą publiczną, potrzebujesz portfolio lub masz produkt który jako jeden zamierzasz promować i sprzedawać.

Klasyczna strona www – składa się z kilku podstron (zakładek). Pierwsza, główna którą widzą goście po włączeniu powinna zawierać (patrząc od góry) podstawowe informacje, partnerów, kilka zdjęć (jeśli jest potrzeba stworzenia osobnej podstrony z galerią to tu może być przycisk który będzie tam kierował) opinie oraz tak zwaną stopkę czyli szybki kontakt. Strona kontaktowa gdzie będzie adres firmy, mail, numer telefonu a także mogą być wskazówki jak dojechać, również jest koniecznością. Kolejne strony to mogą być: galeria (zdjęcia i wideo), dodatkowe informacje np. „o nas”, szczegółowe informacje o produktach i usługach. Blog jako taki nie jest stroną. Co prawda klikając w menu na „blog” widzimy stronę, jednak składa się ona z wpisów które można tworzyć dowolnie w każdym momencie bez względu na wygląd pozostałych podstron.

One page (czyt. łanpejdź . jedna strona na której klikanie w menu będzie powodować zjeżdżanie w górę lub w dół) – zasada wyglądu tej strony opiera się na samej praktyczności. Pierwsze jest wprowadzenie do informacji o firmie lub produkcie, poniżej rozwinięcie informacji, partnerzy, galeria, opinie oraz dane kontaktowe. Dodanie blogu sprawi że to już nie będzie typowe one page. Zaletą takich stron jest szybkość tworzenia, a odpowiednio zbudowana będzie się równo szybko wczytywać. Niestety często jest problem z pozycjonowaniem ze względu na ograniczoną ilość informacji. Co prawda Google co jakiś czas zmienia zasady i algorytmy uznawania stron jako dobre i one page nie jest z góry skazany na niepowodzenie, jednak przy dużej konkurencji ma marne szanse wybić się chociażby na pierwszą stronę wyszukiwarki. Tego typu strony sprawdzają się jako informacja np. menu restauracji z możliwością szybkiego kontaktu. Dobrze gdyby istniała możliwość złożenia zamówienia online, chociaż to jeszcze nie jest koniecznością. Wizytówki online również najczęściej są jednostronne czyli one page.

Jesteś producentem, importerem, posiadasz sklep, tworzysz rękodzieło lub sztukę i zamierzasz sprzedawać online.

Sklep online (nazywany z języka angielskiego stroną e-komerce) Budowana wszystkich sklepów jest niemal taka sama. Potencjalny klient najpierw powinien zobaczyć „zajawkę” np. zdjęcie z najlepszym produktem, slider z chwytliwymi informacjami lub w przypadku dużych sklepów siatkę z ikonkami które prowadzą do kolejnych działów. Taka siatka poniżej menu ma sens jeśli sklep oferuje różnorodny towar. Sprawia że gość nie będzie błądził a szybko znajdzie upragniony towar. Pamiętaj że przy dzisiejszej konkurencji wodzenie klientów za nos zniechęca ich i powoduje że są skłonni opuścić stronę przed znalezieniem to po co tu przyszli.

Organizujesz konkurs lub wydarzenie, zbierasz dane, posiadasz konkretny produkt do sprzedaży o którym będziesz informować np. w mediach społecznościowych, na forach itp.

Landing Page (w tłumaczeniu na j. polski „strona lądowania”) to pomysł zaprojektowany właśnie pod konkretny cel. Zasada jej działania jest identyczna jak one page tylko zawiera konkretniejsze informacje, a jej adres umieszczasz w miejscach z których chcesz pozyskać np. ankieterów. Przeważnie nie posiada nawet menu, a jedynie 2-3 sektory które np. wyjaśniają cel ankiety, zasady konkursu itp. Landing Page powinny być jasne i czytelne, bez zbędnych dygresji czy bardzo szczegółowych informacji. Użytkownik który tu trafia, robi to w konkretnym celu więc stawiane przed nim zadanie musi być maksymalnie uwidocznione.

Bez względu na to czy jesteś osobą prywatną czy przedsiębiorcą ale chcesz dzielić się z ludźmi swoją wiedzą, różnorodnością produktów lub czymkolwiek innym pomyśl o blogu.

Blog to jeden z pierwszych „tworów” epoki Internetu. Jego istnienie ma sens gdy chcesz coś publikować w miarę regularnie. Np. tworzysz biżuterię, przedajesz na własną rękę a dodatkowo chcesz stworzyć portfolio poparte nie tylko zdjęciami ale również historiami. Co fajniejsze, blog nie musi być w jednym temacie. Dział lifestyle (czyt. lajfstyl) określa wszystko dlatego Twój blog robiony z myślą o biżuterii może mieć inne działy a ogólną tematyką będzie właśnie lifestyle. Więcej o blogach znajdziecie w następnych artykułach.